FAQ - VI CYKLER TIL ARBEJDE I MAJ:
TILMELDING & BETALING:
Hvem kan deltage?
Alle ansatte på arbejdspladser kan deltage i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Har du et studiejob, kan du også deltage via din arbejdsplads. Du kan dog kun deltage på ét hold.
Kan studerende, jobsøgende og pensionister også være med?
Ja! Find en eller flere mennesker i samme båd som dig, og meld jer til. Det tæller som en cykeldag, hver gang du cykler til eller fra "dit daglige gøremål". Det kan fx være til studiet, til jobcentret eller til frivilligt arbejde.
Hvornår er der tilmeldingsfrist?
MAJ 2024
Vi anbefaler at I melder holdet til i slutningen af april, så I kan nå at blive helt klar til start 1. maj. I praksis kan du imidlertid godt melde hold til hele kampagnen igennem. Du kan også sagtens melde en ekstra deltagere til dit hold igennem hele kampagnen.
Hvad koster det at cykle med?
MAJ 2025: Det koster 89 kr. pr. deltager at være med i VI CYKLER TIL ARBEJDE i maj. Selve holdet koster ikke noget. På de fleste deltagende arbejdspladser, er det virksomheden der betaler medarbejdernes deltagelse. Overskuddet går til Cyklistforbundets arbejde for at skabe bedre forhold for cyklister i hele Danmark.
Hvordan foregår betalingen?
Du kan betale deltagergebyret på flere forskellige måder.
Kort eller netbank: Når du tilmelder deltagere på hjemmesiden kan du vælge at betale med betalingskort eller via Danske Netbetaling. Når du har betalt, modtager du en kvittering pr. mail.
Elektronisk faktura: Offentlige virksomheder kan også betale deltagergebyret med elektronisk faktura. Klik på E-fakturering (EAN), når du kommer til betalingsmodulet. Du vil blive bedt om at oplyse EAN-nummer (13 cifre), referenceperson (obligatorisk) og evt. ordrenummer/rekvisationsnummer (valgfrit). Husk, at EAN-nummeret skal skrives uden mellemrum.
Girokort: Der kan betales med almindeligt girokort. Bemærk, at der pålægges et gebyr på 5 kr. Tilmelder du flere hold samtidig pålægges gebyret kun én gang. Tilmelder du senere nye hold pålægges gebyret igen. Tilkøber du ekstra deltagere til dit hold pålægges der ikke gebyr.
Hvordan får vi samlefaktura?
Der er to muligheder for samlet betaling:
Central tilmelding:
Ved I på forhånd hvor mange I bliver? Så kan I nemt købe det samlede antal pladser, I skal bruge, på én gang. Det er altid muligt at tilkøbe ekstra pladser til arbejdspladsen - blot det er samme person, der køber hver gang.
Samlefaktura:
Vil I gerne løbende tilmelde mange medarbejdere, kan vi tilbyde jer samlet fakturering. Så kan medarbejderne selv stå for tilmeldingen. Vi udleverer en betalingskode, som I kan tilmelde jer med. Så sender vi én samlet faktura for alle virksomhedens deltagere. Det letter betaling og bogføring for jer og jeres ansatte kommer nemmere igennem tilmeldingen. Hvis I kunne tænke jer at høre mere, så kontakt os på vcta@cyklistforbundet.dk
Hvordan tilmelder man sig?
For at deltage i VI CYKLER TIL ARBEJDE skal du tilmeldes kampagnen. Det kan ske på to måder. Enten ved at du selv køber pladser og samler et hold - eller ved at du modtager en invitation fra én, som ønsker dig med på sit hold.
Hvis du selv ønsker at tilmelde et eller flere hold, skal du starte med at klikke på den røde tilmeldings-knap i øverste højre hjørne af din skærm. Nu kan du oprette et log-in ved at oplyse dit navn og din mailadresse. Derudover skal du finde på et kodeord.
Når du har oprettet et log-in, er du klar til at købe pladser og derefter oprette cykelhold.
Sådan opretter du hold:
Først skal du købe de antal pladser, du skal bruge. Bagefter kan du fordele dine pladser på et eller flere hold à 2-16 deltagere. Du skal give holdene navne og oplyse deltagerantallet på hvert hold. Hvis du ikke selv skal være holdkaptajn, skal du skrive mail-adressen på den, der skal, i holdkaptajn-feltet.
Husk, at en person kun kan være holdkaptajn for ét hold og at alle hold skal have en holdkaptajn.
OBS: Du kan altid ændre holdnavn og tilkøbe flere deltagere. Du kan dog ikke slette deltagere igen – blot erstatte en deltager med en anden.
Bekræftelse:
Når du har gemt dine indtastninger, ser du en oversigt over det/de hold, som du har tilmeldt. Kontroller, at informationerne er korrekte, inden du går videre.
Betaling:
Vælg betalingsform og gennemfør betalingen.
Hvad vil det sige at være holdkaptajn?
Ligesom i Tour de France har hvert hold i Vi cykler til arbejde en kaptajn. Det er typisk holdkaptajnen, der sørger for at samle kollegaerne og melde holdet til. I løbet af maj vil det også tit være kaptajnen, der spreder god cykelstemning og motivation på holdet. Det er dog helt op til dig selv, hvor meget du vil gøre ud af det. Læs mere om hvad du kan gøre som kaptajn
Jeg har problemer med at melde mig til
VI CYKLER TIL ARBEJDE har fået ny hjemmeside i 2020. Derfor er tilmeldings-flowet lidt anderledes, end du måske var vant til fra tidligere år. Nu skal du nemlig først købe det antal cyklister ("pladser"), I skal være - og derefter fordele jer på hold. Det giver en støre frihed til at rykke rundt på deltagere mellem holdene - og du kan også vente lidt med faktisk at beslutte hvem, der skal på hvilke hold.
Sådan sætter du hold:
- Tryk på tilmeldingsknappen oppe i højre hjørne og lav en profil - du skal bruge din mail og et kodeord.
- Så skal du købe det antal "pladser" - du skal bruge til dit/dine hold.
- Nu skal fordele dine pladser på et eller flere hold à 2-16 deltagere. Du skal give holdene navne og indtaste deltagernes mail-adresser i felterne - så får de automatisk din invitation på mail.
- Hvis du ikke selv skal være holdkaptajn, skal du skrive mail-adressen på den, der skal, i holdkaptajn-feltet.
Kan jeg være ansvarlig for mere end ét hold?
Ja, det kan du. Du må melde så mange hold til, som du vil.
Husk, at du kun kan cykle med på, eller være holdkaptajn for ét hold. Har du tilmeldt flere hold, kan du tilgå dem alle ved at logge ind på din profil. Der kan du også tilkøbe hold og deltagere, samt indtaste holdenes resultater.
Kan jeg købe flere deltagere?
Ja, du kan sagtens købe ekstra deltagere til dit/dine hold. I kan dog stadig være max. 16 deltagere pr. cykelhold. Hvis I er flere end 16, kan I sætte et ekstra hold på min. 2 personer.
Sådan gør du: Du køber ekstra deltagere ved logge ind og klikke på ”Min side" -> "Mine hold"-> ”hvor mange pladser har jeg?” –> ”køb hér”. Når du har købt ekstra pladser, skal du bagefter tilføje din nye cykelrytter til dit cykelhold. Se næste spørgsmål.
Hvor er mine ekstra tilkøbte deltagere?
Din ekstra deltager bliver først synlig på cykelholdet, når du har valgt ny holdstørrelse.
Det gør du sådan her:
- Gå ind på "min side" og klik på "mine hold"
- Vælg hvilket cykelhold du vil have den ekstra deltager med på, og klik på holdnavnet - så folder holdet sig ud og kommer du kan se oversigten med alle de nuværende deltagere.
- Under "holdstørrelse" kan du i drop down-menuen sætte antallet op med en eller flere ekstra deltagere.
- Husk! Tryk "gem" nederst på siden.
Tip: Det er i øvrigt også her, du kan ændre holdnavnet.
Hvordan flytter jeg en deltager over på et andet hold?
OBS! Du skal være ejer af begge hold for at kunne flytte deltagere. Dvs. holdene skal være købt med den samme mail.
Sådan flytter du en deltager fra ét hold til et andet:
- Klik dig ind på det hold, hvor du vil fjerne en deltager. Slet den pågældende deltagers mail og gem holdet.
- Gå til “rediger holddetaljer” på det pågældende hold. Klik på "holdstørrelse" og gør holdet en person mindre.
- Vælg nu det hold, du vil flytte deltageren hen på og klik på “rediger holddetaljer”. Vælg holdstørrelse og gør holdet en person større. Husk at gemme.
- Nu har du gjort plads til en ekstra deltager på holdet. Skriv deltagerens email-adresse i det tomme felt og gem holdet.
Hjælp! Min kollega har ikke fået invitationen/kan ikke komme på holdet
Bare rolig, du er ikke den første, der er løbet ind i det problem.
I de fleste tilfælde skyldes det, at invitationen er blevet sendt til én mail, mens deltageren har oprettet sig med en anden. Så tjek først og fremmest at deltagerens mail-adresse (brugernavnet) er fuldstændig identisk med den mailadresse, du har inviteret på.
Hvis du fx ville sætte Bjarne Riis på dit hold, og har inviteret ham med mailen bjarne.riis@vcta.dk - og Bjarne Riis har oprettet sin bruger med mailen br@vcta.dk. Så er invitationen teknisk set sendt til en anden bruger.
Løsning:
1. Du kan som holdkaptajn eller administrator gå ind og rette invitationen (den mail, du har skrevet i mailfeltet på holdoversigten) til den mail, som deltageren har oprettet sig med.
Eller
2. Deltageren kan logge ind på sin profil og ændre sin mailadresse (brugernavnet) til den mail, invitationen er blevet sendt til.
- og så skulle der gerne ligge en invitation til deltageren på profilsiden. Hurra!