Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?

Yes, please / No, thank you

Det skal du gøre, når cyklen fryser

De fleste vintercyklister oplever dage, hvor udstyret strejker: Det er svært at få nøglen i låsen og når du endelig kommer af sted, kan du kun køre i første gear - og bremserne er frosset fast. Hvad gør du?

Når låsen fryser fast

Du kommer ud til cyklen og opdager, at det er umuligt at dreje nøglen i låsen. Kondensvand inde i låsen er frosset til is, du har travlt, og gode råd er dyre.

  • Sådan gør du:
    Det er fristende at hælde varmt vand i låsen for at tø den op. Men det er selvsagt som at tisse i bukserne for at få varmen – det gør kun problemet værre, for låsen ruster. Et lille cowboytrick er at fylde varmt vand i en plasticpose og holde den omkring låsen. Det virker fint – hvis du vel at mærke har en pose på dig og adgang til varmt vand. Du kan også give låsen en tur med føntørreren, hvis du har strøm i nærheden.

    En mere autoriseret løsning: Køb en låse-spray med frostvæske. Væsken sprøjtes ind i låsen, og så er du køreklar igen. Fås i en lille, handy udgave, du nemt kan have med i tasken.

    Sådan undgår du problemet:
    Hvis du skal undgå, at låsen fryser til, skal der smøres. Og her skal du IKKE bruge fed kædeolie. Den er lidt for meget for den sarte låsemekanisme. Brug i stedet en tør olie til at smøre låsen, og gentag jævnligt vinteren igennem.

Når gear og bremser driller

Du hopper på cyklen og triller glad af sted. Så er det, du opdager, at du kun kan køre i første gear – til gengæld kan du ikke bremse. For kablerne fryser og nægter al form for samarbejde.

  • Sådan gør du:
    Kablerne fryser, fordi der står kondensvand i dem, som bliver til små ispropper i frostvejr. Det er svært at gøre noget ved det selv. Du kan tage cyklen indenfor og tø kablerne op, men problemet kommer igen. Har du et egnet rum, kan du tage cyklen ind natten over og stille den på højkant. Allerbedst er det, hvis du kan hænge cyklen op i forhjulet. Er du heldig, løber vandet ud af kablerne – men løsningen er stadig kun midlertidig, og du får næppe tømt kablerne til sidste dråbe.

    Sådan undgår du problemet:
    Din cykelmekaniker kan skille kablerne ad, blæse fugten ud med trykluft og smøre med silikone. Det er en god start. Du kan også selv smøre alle indgange til kablet med cykel-fedt. Slid gør problemet værre, så gør du dig selv en tjeneste og skift de slidte kabler. Regn med, at pris og kvalitet hænger sammen, når du vælger kabler. Stil cyklen ind om natten, hvis du kan - så kommer den nemmere gennem vinteren.

Et lille cowboytrick er at fylde varmt vand i en plasticpose og holde den omkring låsen. Du kan også give låsen en tur med føntørreren, hvis du har strøm i nærheden.
  • Vask og smør cyklen regelmæssigt

    Det er en rigtig god idé at vaske sin cykel regelmæssigt. Det er det altid, men særligt om vinteren og særligt, når der saltes. Saltvand er nemlig rigtig skidt for mange af cyklens dele, der hurtigt kan ruste, hvis de er smurt ind i saltvand. Et hurtigt spul med en haveslange eller en skylning med en spand vand er nok. Afslut med at smøre kæde, lås og kabler.

    Stiller du cyklen helt væk over vinteren? Så vask den grundigt inden du stiller den i skuret, ellers bliver det rigtig dyrt på den anden side, når alt er rustet og skal skiftes.

  • Husk: Olie er ikke bare olie...

    Udvalget af cykelolier i butikkerne er stort. Så hvad skal du vælge? Som tommelfingerregel er cykelolie ikke et produkt, hvor du behøver at vælge det dyreste.

    Helt basalt har du brug for to olier til cykelkæden: I vintersjap skal du smøre kæden med en våd olie, som har gode vandafvisende egenskaber. Til sommer, når vejen bliver tør og støvet, er det bedre med en tør olie, der lægger en beskyttende film på kæden og ikke tiltrækker støv og skidt. Hold kæden ren, så får du de bedste resultater med begge olier.

Udvalget af cykelolier i butikkerne er stort. Så hvad skal du vælge? Som tommelfingerregel er cykelolie ikke et produkt, hvor du behøver at vælge det dyreste.

Den korte version:

Hold din cykel kørende!

En cykel, der har kørt hele vinteren, har det meget bedre end en, der har stået stille i skuret. Kuglelejer og kæde ruster mindre, hvis de holdes i gang.

Smør cyklen

Olie på kæden og lidt låsespray i låsen, så går det som smurt.

Vask cyklen regelmæssig

Særligt når der saltes på cykelstien, er det vigtigt at cyklen får et lille bad.

Lad cyklen overnatte et varmt sted

Særligt når der er udsigt til hård nattefrost - så fryser gear og bremsekabler ikke.

Få cyklen frost-klargjort hos din cykelsmed

Det kan være svært at rense kablerne ordentlig selv.

Kører du på elcykel?
- så pas på batteriet i kulden

Et elcykelbatteri koster mange tusinde kroner, så det er værd at gøre en indsats for at få det helskindet gennem vinteren. Her er nogle enkle og effektive råd til, hvordan du overvintrer et elcykelbatteri. Hvis din cykel skal stilles væk for vinteren eller stå stille i længere tid, kan du følge de tre råd.

Gentag hele proceduren mindst en gang om måneden i den periode, hvor cyklen står stille

Tag batteriet med ind i varmen og lad det op til ca. 60 pct. Tjek gerne hvad producenten anbefaler for netop dit batteri

Når det bliver godt cykelvejr, så giv batteriet en fuld opladning, hop cyklen og kør en lang tur. Sørg for at køre batteriet godt ned. Ikke helt i bund, men næsten

Tag batteriet med ind i varmen igen efter turen og lad det op igen - se pkt. 1

Læs også

Thea vintercykler i Nuuk: "Jeg tager det som en sjov udfordring"

En flytning fra Aarhus til Grønland har på to år gjort Thea Mosegaard Pedersen til vintercyklings-specialist. Her får du hendes bedste vintercyklingstips.

Læs mere

Det siger loven om reflekser

Reflekser er næsten lige så vigtige som lygter, men det tænker mange ikke over. I loven er der meget præcise krav til hvilke reflekser, der skal sidde hvor på cyklen. Bliv klogere på reflekser her.

Læs mere

Hvad sker der i din hjerne, når du cykler?

Du ved nok, at det er godt for dit helbred at cykle. Men hvad sker der egentlig i din hjerne, når du træder i pedalerne? Det forklarer professor og overlæge på Rigshospitalet Bente Klarlund Pedersen.

Læs her