Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?
Your browser has not requested "Danish" as a preferred language, we have some of our content available in English, would you prefer to see English where available?
Foto: Team Happy Cycling deltog i VI CYKLER TIL ARBEJDE i både 2018 og 2019. På billedet ses 2018-holdet. Fra venstre: Yang Li, Yu Zhang, Huixia Xu, Xiaoqing Si, Yulin Gan og Lin Zhang.
På DTU Energy, der har blandt andet har til huse på på Risø nord for Roskilde, holder deltagerne fra Team Happy Cycling til. De er alle ph.d.-studerende fra Kina og har deltaget i VI CYKLER TIL ARBEJDE de seneste to år. Der er seks deltagere på holdet, som kommer fra alle egne af Kina – men som ph.d.-studerende er man typisk kun i Danmark i op til 3 år, så lidt udskiftning på holdet kan ikke undgås, fortæller holdkaptajn Yang Li.
Kineserne har vel nærmest været symbolet på en cykelnation op gennem historien, men cyklingen er i dag hårdt presset af en massivt stigende bilisme. Alene i Beijing er der fx nu flere biler, end der er indbyggere i hele Danmark. Det sætter cyklismen under pres og skaber enorme problemer med trængsel og luftforurening. Bilen er blevet et statussymbol for en voksende middelklasse, lige som så mange andre steder i verden, og cyklen er derfor endt som et udtryk for lav social status. I de senere år er nye kreative tiltag dog begyndt at vinde frem. Delecykler og bycykelordninger, som vi også kender i Danmark, er fx i eksplosiv vækst i Kina, forklarer Yang Li.
Vores cykelhold fra Kina, der alle er flittige cyklister, var derfor heller ikke i tvivl om, at de skulle være med i kampagnen, som bød på både godt kollegialt fællesskab, frisk luft og skønne ture langs Roskilde Fjord. Faktisk cykler Yang Li og hendes kinesiske kolleger ret ofte her i Danmark, men dog mest om sommeren, for Danmark er meget mørk og meget kold om vinteren, indrømmer holdkaptajnen.
Yang Li synes dog, at det er en positiv oplevelse at cykle i Danmark, og hun nyder sine cykelture. Især udsigten på ruten langs fjorden er fantastisk smuk, synes Yang Li. Men på Team Happy Cycling har kollegaerne også talt om alle de praktiske fordele ved at cykle i Danmark – fx er de imponerede over de mange dedikerede cykelparkeringspladser ved stationerne og ved deres arbejdsplads, hvor der endda også findes hele to gratis cykelværksteder, som medarbejderne kan benytte.
Faktisk er holdkammeraterne generelt meget begejstrede for cykelforholdene i Danmark. Vejene er meget sikre de fleste steder – altså bortset fra de mørke og dårligt oplyst veje helt der ude på landet, fortæller Yang Li. Kollegaerne er dog særligt imponerede over hvordan mange danske cyklister faktisk giver tegn med armene, når de drejer eller standser. Og at det er lovpligtigt at køre med lys på cyklen!
Yang Li og hendes hold deltog også i VI CYKLER TIL ARBEJDE i 2018 under navnet ”Spring in fjord”, hvor de faktisk vandt en pris på DTU for at være de mest vedholdende cyklister. Holdet kørte i gennemsnit 22,17 dage per deltager i løbet af kampagnen, og det var nok til en plads øverst på skamlen. Det er i øvrigt DTU, der opfordrer alle de ansatte til at deltage i VI CYKLER TIL ARBEJDE, og det er faktisk også arbejdspladsen, der betaler deltagergebyret, for dem der vil være med.
Yang Li afslutter sin ph.d. i foråret 2020, så hun ved ikke, om hun selv kan nå at cykle med i kampagnen i 2020. Til gengæld er hun helt overbevist om, at holdet nok skal stille med nye stærke kræfter. Hvad navnet på holdet næste gang bliver, kan hun dog endnu ikke afsløre.
Arbejder du også i en international virksomhed?
Hent og print engelske foldere og plakater på materialesiden