Godt pumpet!
Du kender det sikkert godt. Dækkene trænger til lidt luft, og så får de ellers med pumpen, til det synger i ringene. Det kan være godt, hvis det er en racer, og skidt hvis det er en MTB. Her får du cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensens bedste råd til velpumpede dæk.
Både for lavt tryk og for højt tryk har ulemper for sikkerhed, holdbarhed og kørekomfort, så det kan rigtig godt betale sig at holde øje med, at der er det rigtige tryk i dækkene:
FOR LAVT TRYK:
- Giver mere modstand og gør cyklingen tungere
- Giver større risiko for punktering
- Øger slitagen på dækket og dermed risikoen for skader på fælgen
FOR HØJT TRYK:
- Giver øget slitage på dækket
- Forringer grebet mod underlaget og øger derfor risikoen for udskridning
- Gør cyklingen mere ubekvem, hård og bumpende
Hvad er så lige det rigtige tryk?
For det meste står det på dit dæk, hvilket tryk de skal have - det angives i PSI eller i Bar. Det er jo bare ikke altid, man lige har et manometer ved hånden.
– Man kan også sagtens tjekke det med fingrene, fortæller Magnus. – Hvis du presser med et par fingre mod dækket midt på slidbanen, lige når du har pumpet, skal du regne med, at dæk på racere og touringcykler skal føles ret hårde og ikke give sig meget, mens dæk på mountainbikes og crosscykler skal kunne give sig lidt.
Han giver det råd, at du første gang får pumpet dækket hos cykelsmeden, så du får en fornemmelse af, hvad det rigtige dæktryk er. Nu er der bare lige det med dæktrykket, at det skal passe til den vægt, cyklen skal bære. En tung rytter skal eksempelvis pumpe lidt hårdere end en let. Det bedste indtryk får man derfor ved at bruge sin kropsvægt:
– Læn dig ind over sadlen med hele din kropsvægt, og se hvor meget dækket synker. Hvis du også skal have bagage på cyklen, er det en god idé at pakke det på først, så du får den samlede vægtbelastning. For touring- og hverdagscykler gælder som tommelfingerregel, at der skal være en lille smule affjedring. Hvis dækket synker mere end 20 procent, skal det have mere luft. Sidst men ikke mindst er det også vigtigt at være opmærksom på, at det bagerste dæk belastes mere end det forreste.
– Det er faktisk noget de fleste ofte glemmer. Dæktrykket skal altid tilpasses forskelligt for og bag, og typisk er det også over baghjulet, at størstedelen af bagagen pakkes.